TESTISIVU ALKAA (älä käytä yläpalkkeja)

Tavoitteet 

  • Opitaan yhdistelemään opiskeltavia asioita toisiinsa. 
  • Harjoitellaan kertomaan kertomuksia ja kuuntelemaan, mitä toinen sanoo. 
  • Huomataan, miten eri tavalla tulkitsemme ja yhdistelemme asioita mielessämme.

Tarvikkeet

Oppitunnin teemaan liittyviä kuvia ja sanoja irrallisina paperilappuina. Valmiita sanoja uskontoihin ja etiikkaan liittyen löytyy Dialogitaitaja-materiaalista

Työskentely 

Työskennellään pareittain. Molemmat valitsevat yksi tai kaksi kuvaa ja saman verran sanoja. Parilla on maksimissaan siis yhteensä neljä kuvaa ja neljä sanaa. Näistä aletaan rakentaa yhteistä kertomusta laittamalla kuvia ja sanoja peräkkäin tai limittäin. Tarinan rakentamisen aikana ei saa puhua mitään. 

Kun kuvasarja on valmis, ensimmäinen parista aloittaa kertomisen. Hän kertoo, mitä hänen mielestään kuvasarjassa tapahtuu. Toinen kuuntelee kertomuksen. Kuuntelemisen jälkeen hän toimii papukaijana eli yrittää toistaa sen, mitä toinen on äsken sanonut. Jos kertoja on tarkoittanut jotain muuta, hän voi korjata ja tarkentaa asiaa. 

Vaihdetaan rooleja. Äskeinen papukaija saa nyt kertoa oman tarinansa ja toinen toimii papukaijana. Harjoitus voidaan tehdä uudestaan uusilla kuvilla ja sanoilla. Vaihtelemalla kuvitusta ja sanoja osallistujia voidaan ohjata käsittelemään eri sisältöjä. Samalla voidaan vaikuttaa vaativuustasoon.  Varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja alkuopetuksessa työskentely voidaan toteuttaa pelkillä kuvilla ilman sanoja. 

Yhteinen koonti 

Keskustellaan yhdessä: 

  • Mikä mahtoi olla harjoituksen tarkoitus? 
  • Miltä tuntui toistaa se, mitä toinen sanoi? 
  • Mitä koit kuullessasi toisen version tarinasta? 
  • Millaisia keskustelusääntöjä laatisitte tämän harjoituksen pohjalta?

#yhteisymmärryteko: ottakaa kuvia tarinoista ja lähettäkää ne Dialogitaitajat-kampanjaan pienen selostuksen kera. Lue ohjeet täältä.


Lähde: Dialogitaitaja

TESTISIVU LOPPUU (älä käytä alapuolella olevia linkkejä)