”No uskaltaako tästä edes puhua?” Kulttuurinen ja katsomuksellinen moninaisuus kasvatuksen arjessa

20.05.2021 - 20.05.2021

Tule rakentamaan dialogitaitoista maailmaa! 

Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan lasten ja nuorten dialogitaitojen kehittämisestä ja kulttuurisen ja katsomuksellisen moninaisuuden tunnistamisesta 20.5.2021 klo 14-16.00 järjestettävään webinaariin.

Webinaarissa kuullaan asiantuntijapuheenvuoroja dialogitaitojen ja moninaisuuden tunnistamisen merkityksestä sekä niihin liittyvistä haasteista kasvattajien arjessa. Esittelemme webinaarissa konkreettisia apuvälineitä dialogien tukemiseen sekä kerromme uudesta kouluille ja varhaiskasvatukseen suunnatusta Dialogitaitajat -kampanjasta, joka tarjoaa kasvattajille koulutusta ja materiaaleja kulttuurisen ja katsomuksellisen osaamisen vahvistamiseen ja  polarisaation ehkäisyyn.  

Ohjelma:

  • 14.00 Seminaarin avaus: Tule rakentamaan dialogitaitoista maailmaa!
  • 14.10 Saamelaisaktivisti Petra Laiti: Dialogisuus ja lapsen identiteetin kehittyminen – saamelaiskulttuuri formaalin kasvatuksen kentällä
  • 14.30 Opettajan kommenttipuheenvuoro, opettaja Sari Hajar Sorsa
  • 14.35 Rehtori Seppo Mentula: Miksi katsomusten rinnakkaiselon haasteista on vaikea puhua? Kokemuksia rehtorin arjesta
  • 14.55 Opetushallituksen kommenttipuheenvuoro, opetusneuvos Kati Mikkola
  • 15.00 Tauko
  • 15.05 Haastavat tilanteet kasvatuksen arjessa: kysymyksiä ja kommentteja. Kysymyksiin vastaamassa dosentti Saila Poulter, tutkijatohtori Saija Benjamin, professori Martin Ubani ja opetusneuvos Kati Mikkola
  • 15.30-16 Tule mukaan Dialogitaitajat kampanjaan!

Tapahtuma järjestetään osana Anna Lindh -säätiön kansainvälistä Virtual Marathon for Dialogue -tapahtumaa. Lue lisää täältä.

Tapahtuman järjestää Kulttuuri- ja uskontofoorumi FOKUS ry yhteistyössä Agricola-opintokeskuksen kanssa.

Webinaarin tallenteet

Löydät webinaarin soveltuvin osin julkaistut tallenteet tästä. Huomioithan, että osa videoista on katseltavissa ensi joulukuuhun saakka. Tekstitykset lisätään piakkoin.